Pametna in okolju prijazna mobilnost
Promet je eden od stebrov družbe in gospodarstva. Vendar pa se sooča tudi z izzivi vplivov na okolje, saj predstavlja kar četrtino izpustov toplogrednih plinov v EU, povzroča onesnaževanje zraka in čezmeren hrup. Agencija za okolje RS je ob Evropskem tednu mobilnosti prevedla publikacijo z naslovom Pametni, okolju prijazni mobilnosti nasproti, ki se osredotoča na vprašanje kako evropski prometni sektor preobraziti v okolju prijazen in pameten sistem mobilnosti.
Kljub tehnološkim izboljšavam, ki se v zadnjih letih osredotočajo predvsem na varčnost prevoznih sredstev, te ne zadostujejo za to, da bo evropska mobilnost dosegla svoje okoljske cilje. Število vozil na cestah se namreč povečuje, podaljšujejo se tudi razdalje, ki jih prepotujemo. Zato povečanje učinkovitosti prek tehnoloških izboljšav ne bo privedlo do prekinitve odvisnosti prometnega sektorja od fosilnih goriv. Pričakovati je, da bo promet še naprej povzročal škodljive vplive na okolje.
Cilji, ki jih EU želi doseči v prometnem sektorju do leta 2050 so zmanjšanje izpustov toplogrednih plinov iz prometa za 60 % glede na leto 1990 in iz mednarodnega pomorskega prometa za 40 % glede na leto 2005. Cilja sta tudi do leta 2020 zmanjšati povprečne izpuste CO2 iz novih avtomobilov na 95 g/km in povprečne izpuste iz novih kombijev na 147 g/km. Prav tako mora vsaka država članica EU poskrbeti, da bo najmanj 10 % energije, porabljene v prometu, pridobljene iz obnovljivih virov energije. Trenutno je 94 % goriva, porabljenega v prometu v EU pridobljenega iz nafte, od tega kar 90 % nafte prihaja iz uvoza. To pomeni, da je prometni sektor še posebej občutljiv na spremembe na svetovnem energetskem trgu.
Vozila na fosilna goriva so največji vir onesnaževanja v prometu. Cestna vozila zrak onesnažujejo predvsem z dušikovim dioksidom (NO2) in drobnimi trdnimi delci (PM2.5). Na okolje vpliva tudi učinkovitost vozil. Za prenos energije do koles namreč ta porabijo le 20 % energije goriva. Kar 70 % porabe energije predstavljajo izgube v motorju, od tega se 60 % porabi za ustvarjanje toplote, preostalo pa za zgorevanje, črpanje in trenje. Po 5 % izgub energije predstavljajo še parazitske izgube in izgube v pogonskem sklopu.
Za zmanjšanje okoljskih vplivov prometa so že na voljo čista alternativna goriva, med katerimi je tudi elektrika. Ta uspešno nadomesti bencin ali dizelsko gorivo. Elektrika je predvsem primerna izbira za osebne avtomobile v mestih ali na krajših potovanjih. Pri tem pa je pomembno izpostaviti, da je pri izbiri čistejšega goriva potrebno upoštevati tudi njegovo proizvodnjo. Tako se je oskrbe prometnega sektorja z energijo potrebno lotiti celostno in opredeliti vizijo za celoten energetski sistem.
Preberite več o tej temi: eSvet vas seznani z učinkovito rabo energije v prometu in poročilom o električnih vozilih za leto 2015
Vir: Agencija za okolje RS, publikacija Pametni, okolju prijazni mobilnosti naproti