URE in promet
V prometu porabimo kar tretjino celotne energije v Sloveniji. Ali in kako lahko to količino energije zmanjšamo?
Zavedamo se, da se potrebe po zagotavljanju mobilnosti, torej prevoza oseb in stvari, v prihodnje zelo verjetno ne bodo zmanjševale, prej nasprotno.
Ključni ukrepi za izboljšanje energetske učinkovitosti in za hkratno zmanjšanje izpustov CO2 v različnih oblikah prometa so zato osredotočeni predvsem na:
- zamenjavo virov energije (prehod vozil s fosilnih goriv na električno energijo),
- tehnološke izboljšave in inovacije, predvsem razvoj na področju električnih vozil, s katerimi bi lahko skrčili porabo energije v prometu na petino sedanje vrednosti, in
- prehod z zasebnih na javna prevozna sredstva in druge oblike trajnostnega prevoza: javni promet in kolesarjenje sta približno 40-krat energijsko učinkovitejša od vožnje z avtomobilom.
Primerjajmo porabo energije pri različnih vrstah osebnih avtomobilov
Za premagovanje kratkih razdalj, kot so mestne vožnje, so električni avtomobili prva izbira. Poraba energije pri vožnji z njimi je približno 15 kWh na 100 km. To je kar petkrat manj od izbranega vozila na fosilna goriva in tudi bistveno bolje od katerega koli hibridnega vozila. Pri večjih razdaljah je težava v zmogljivosti baterij električnih vozil. Na tem področju so pred nami še mnogi raziskovalni in razvojni izzivi.
Za premagovanje kratkih razdalj, kot so mestne vožnje, so električni avtomobili prva izbira. Poraba energije pri vožnji z njimi je približno 15 kWh na 100 km. To je kar petkrat manj od izbranega vozila na fosilna goriva in tudi bistveno bolje od katerega koli hibridnega vozila. Pri večjih razdaljah je težava v zmogljivosti baterij električnih vozil. Na tem področju so pred nami še mnogi raziskovalni in razvojni izzivi.
Primerjajmo porabo energije pri avtomobilih na bencin ter hibridnih in električnih avtomobilih.
Dejavnik |
Avto na bencin |
Hibridni avto |
Električni avto |
---|---|---|---|
Vrsta motorja |
Ottov/bencinski motor |
Kombinacija Ottovega in električnega motorja |
Električni motor |
Kategorija vozila |
Spodnji srednji razred |
Toyota Prius |
Spodnji srednji razred |
Poraba goriva/električne energije na 100 km |
ca. 6 l bencina/100 km |
ca. 4,3 l bencina/100 km |
ca. 15 kWh (= ca. 2,5 l ekvivalenta bencinu) |
Javni promet: energijsko učinkovitejši od individualne vožnje z avtomobilom
Javni promet je energijsko veliko učinkovitejši od individualne vožnje z avtomobilom. Tako na primer avtobus na dizelsko gorivo z 49 potniki pri hitrosti 105 km/h porabi 28 l/100 km, kar znaša 6 kWh na 100 potniških kilometrov. To je z vidika porabe energije kar 13-krat manj od osebnega avtomobila z enim potnikom.
Energijsko še učinkovitejši so hitri vlaki. Ti so lahko dvakrat hitrejši od avtomobilov. Če je električni hitri vlak polno zaseden, je njegova poraba energije le 3 kWh na 100 potniških kilometrov. To pa pomeni kar 27-krat manjšo porabo energije od porabe osebnega avtomobila z enim potnikom.
Seveda moramo upoštevati, da vsi mestni in medkrajevni avtobusi in vlaki med vožnjo niso polno zasedeni, zato je povprečna poraba energije v sistemu javnega prometa seveda manj ugodna od navedene. Vendar je tudi pri le polovični ali celo tretjinski zasedenosti javni promet še vedno učinkovitejši od klasičnega ali hibridnega osebnega avtomobila.